3
Kek Pisang ...

.... السلام عليكم


Petang-petang macam ni dengan cuaca yang suram, kalau dapat makan goreng pisang...tak pun cekodok pisang...lawan pulak dengan teh O panas atau nescafee panas...emmm...sedapnya...alamat makan tak toleh kiri kanan dah...hehe.

Pagi tadi masa sambil-sambil masak untuk lunch sempat lah godek-godek kek pisang ni. Tak plan pun nak buat. Tapi bila tengok pisang kat dapur tu dah ranum sangat...tu yang buat...maka terhasillah kek pisang sebagai juadah untuk minum petang ini. Lagipun buatnya tak lah susah mana...masuk blender tekan suis...kacau-kacau...tuang dalam loyang dan bakar...siapp...

Jomm jemput...kita minum petang sekali, sambil mengunyah kek pisang yang sedap nih... :)



KEK PISANG
recipe  : kak besah@MyResepi
sharing : Iza Akma SSK



BAHAN-BAHAN :
  • 3 cawan (300gm) tepung gandum
  • 2 cawan pisang lecek/lenyek
  • 1 1/4 cawan (230gm) minyak masak
  • 1 cawan (200gm) gula pasir ~iza buat 180gm je
  • 4 biji telur
  • 1 1/2 sudu besar soda bicarbonate
  • secubit garam
  • 60 gm blackcurrant ~yg ini iza tambah

CARA MENYEDIAKAN :
❀  Lenyekkan pisang (jangan diblend nanti tak nampak jalur2/urat2 pisang pada kek...tak cantik). Campurkan soda bicarbonate & lenyek lagi hingga pisang berbuih...(jika soda berketul, ayak dengan penapis teh terus ke dalam pisang).

❀  Blend telur & gula (guna blender cili je) hingga berbuih & gula hancur. Kemudian masukkan minyak dan blend lagi dalam 5 saat. Selepas tu campurkan bahan yang diblend tadi dengan pisang, gaul dengan senduk. Akhir sekali campurkan tepung sambil digaul sebati...jangan diblend ya, guna senduk saja.

❀  Masukkan ke dalam acuan yang telah disapu minyak/majerin, serta telah dipanaskan terlebih dulu. Bakar dengan suhu 180'c selama lebihkurang 40 minit. Biarkan betul-betul sejuk sebelum dipotong. Kek akan bertambah gelap dengan jalur-jalur pisang yang ketara.


Pesan kak Besah :
* soda bicarbonat tu bubuh la dalam 1/2 sudu besar campur 1/2 sudu teh atau 2 sudu teh penuh
* kalau tak nak guna banyak soda, boleh bubuh 1 sudu makan saja soda dicampur 1/2 sudu besar baking powder
* nak dapatkan urat-urat yang banyak, gunakan pisang awak/abu/nipah...dengan syarat pisang tu betul-betul ranum
* kalau nak lagi mengancam boleh tambah 1 sudu kecil esen pisang

Selamat Mencuba...Insyaallah tak kantoi...

والسلام





3 sweet comments:

tun_telani said...

terbau2 wangi kek pisang smp bintulu nii.. tambah pulak choc chip tu, mmg x berenti masuk mulut nih ^^

Gee® said...

aduhai....memang mengancam lah

mama sara nur said...

assalam..salam singgah
nampak gebus dan sungguh sedap kek pisang di singgahsana kitchen
bolehlah copy resepi ye..penah wat kek pisang sblm ni tp lum menepati selera .